WSG 2011 Team-NL bij en onderdeel van de opening

De dag van de opening van de Special World Summer Games is aangebroken en begon met een lekkere douche om 06:00 uur. Gisteren was het een hectische lange dag geweest en ik kon dan ook maar moeilijk goed wakker worden. Ik moest er (in tegenstelling tot de spelers) vroeg uit om de tafeltennis hoofdcoach bijeenkomst bij te wonen, die op de speelaccomodatie om 09:30 uur plaats zou vinden. Op dat moment wist ik niet wanneer de bussen zouden rijden en wist ook niet hoe lang de reis in beslag zou nemen...
Om 06:45 uur was ik bij het bureau van de organisatie (gesitueerd naast de receptie) waar me werd verteld dat de bus om 07:00 uur zou vertrekken en dat de busreis 2 uur zou duren. Snel heb ik een ontbijtje genuttigd zodat ik precies om 07:00 uur klaar stond. De bus komt echter niet en men verteld me dat de bus nu om 07:45 uur komt. Dit is gelukkig het geval en de bus vertrekt 5 minuten later van het hotel. Iets voor 9 uur ben ik bij het Stadion en niet veel later op de plek waar ik wezen moet. Daar zie ik een "oude" bekende. Het is (Thomas Gindra), de hoofdcoach van Duitsland die ik heb ontmoet in Neuss tijdens de Regionale Spelen van Nordtrhein-Westfalen (waar Tatjana, Erwin en Marina in april 2011 hebben deelgenomen). Even later wordt ik aangeschoten door Willy Martens de Belgische coach. Met hem heb ik een humoritisch gesprek en hij laat me weten wie de belangrijkste personen van de organisatie zijjn (oa Ella). Tijdens de hoofdcoachmeeting hebben de coaches van de handbal ploeg de tafeltennissers onder hun hoede.

Om 11:00 uur is het einde van de meeting (waar alle zaken qua spelregels en het protocol voor de spelers besproken worden) en krijg ik te horen dat de bus naar het hotel om 12:20 uur vertrekt. Vandaar dat ik ff op bezoek ging bij de skeelermeeting (waar Teresa zat) en vertrokken we gezamelijk naar het hotel, waar we om 13:20 uur weer waren. Meteen konden we aanschuiven voor het eten gevolgd door de hoofdcoachmeeting van Team-NL om 14:00 uur). Deze meeting duurde 3 kwartier en konden daarna nog even wat slaap inhalen. Om 15:30 uur was het omkleden evoor de openingsceremonie en om 16:15 uur moest iedereen klaar staan bij de receptie. Uiteindelijk konden we na enig oponthoud om 17:00 uur vertrekken. Na een busreis van 1.5 uur kwamen we op "onze" wachtlocatie aan. Deze bevond zich binnen een stadion. Hier waren ook veel teams uit andere landen en werd er driftige geruild met de pins (speldjes).

Erwin en Marina in de wachtruimte op de foto met Toine van Peperstraten

Om 21:40 uur vertrokken we van de wachtruimte om binnen te lopen in een ander stadion, ruim 500 meter verder.

We betreden het stadion

Het was gigantisch om te zien hoeveel mensen er op de tribune zaten en hoe enthousiast iedereen was. Nadat we een plek hadden toegewezen en gekeken hadden hoe de overige andere teams hun entree maakte begon de opening met een welkomswoord en de overdracht van de spelen van China (Shanghai 2007) naar die van Athene. Hierna was er een gigantische opvoering van honderden vrijwilligers (iets met boot en water (waarvan me de boodschap niet duidelijk was)). Een en ander werd gepresenteerd door Vanessa Williams. Hierna waren er de woorden van de kleinzoon van de oprichtster (Eunise Kennedy Shriver) en kwamen 12 spelers uit verschillende landen aan het woord die over hun mooiste ervaring in hun leven vertelden. Hierna was er een optreden (een 4-tal nummers) door Stevie Wonder, waarbij ook Vanessa Williams nog een nummer meezong..

Het opstreden van Stevie Wonder

Tot slot was er de tourch run waarna de Olympische vlam ter ontbranding kwam, gevolgd door vuurwerk. Goed 1 uur was het ten einde...

Tourch run

het Olympisch vuur brand en er is vuurwerk

Ierdereen kon op dat moment het stadion verlaten om terug te keren naar de bussen. Het blijkt een hele organisatie te zijn om de 115 personen van Team-NL bij elkaar te houden en even buiten het stadion in 3 groepen te splitsen (aangezien het team in 3 verschillende hotels slaapt). Alles ging hierbij goed en waren (na opnieuw een busreis van 1.5 uur ) om 03:45 uur bij het hotel en doken meteen (04:00 uur) ons bed in, aangezien we er weer vroeg (07:00 uur) uit moesten.

Mirko Egbers

De Nigeriaanse hoodcoach tafeltennis en Mirko in de wachtruimte

Peter Faber draagt ook zijn steentje (in dit geval water voor de atleten) bij in de wachtruimte

Een stukje van de wachtruimte buiten

Team-NL op weg van de wachtruimte naar het stadion

We betreden het stadion

Een stukje stadion welke (net als de rest van het stadion) helemaal gevuld is
(de lege vakken die er zijn worden gevuld door de deelnemers)

Een opvoering met de boot en honderden medewerkers

Het olympisch vuur komt vanuit de lucht het stadion binnen

« terug naar de nieuwsberichten